Winnaar Twente Cup 1999
U bevindt zich hier: Twentsche Golfclub > Historie

Historie

In 1926 besloot een aantal Twentsche fabrikanten tot  de oprichting van een golfclub in Twente.  De aanvankelijke keuze lag
op de aanleg van een baan op het landgoed Twickel nabij Delden. De nieuwigheid van de golfsport was voor de toenmalige
landheer kennelijk een belemmering hieraan mee te werken. Zoals het snelle beslissers betaamt, werd een alternatieve
plek gevonden.  Op het voormalige landgoed Drienerlo, gelegen tussen Hengelo en Enschede, werd in 1927 een 9-holesbaan, aangelegd en in gebruik genomen.
De Twentsche behoort daarmee tot de eerste 10 golfclubs in Nederland.

Overgang naar Landgoed Twickel

Aan het eind van de 20e eeuw werd de behoefte aan het kunnen spelen op een volwaardige 18 holes baan steeds groter.
Na een lange aanloop van besluitvorming kon die behoefte nu wel worden ingevuld op de eerder gekoesterde ideale plek,
namelijk op het landgoed Twickel.  Naar ontwerp van de Ierse golfbaanarchitect Thomas J.A. Macauley een prachtige 18-holesbaan aangelegd, volledig passend in het fraaie Twentse landschap.

Deze baan werd in 1997 in gebruik genomen.
Bij de ingebruikname van de baan was ook het door architect Boy Wendrich ontworpen clubgebouw gereed.
Het clubgebouw is gebouwd op het erf van de voormalige boerderij Pek.
Inspelend op de filosofie dat de club goede banden wenst te onderhouden met het Twentse bedrijfsleven, is rond 2005
de boerderij Pek, met behoud van de oorspronkelijke bouwstijl, omgebouwd tot een fraaie conferentieruimte.

Tradities

Tot uitdrukking komend in de rijke oogst aan fraaie bekers en schalen die zich in het clubhuis bevinden, koestert
de Twentsche haar tradities
.
Aan een aantal van deze bekers en schalen zijn nog steeds belangrijke clubwedstrijden verbonden.
De jaarlijkse wedstrijdkalender getuigt daarvan.
Samen met PGA Holland organiseert de Twentsche Golfclub, onder de titel Twente Cup, de oudste golfwedstrijd voor PGA-professionals. Om deze cup wordt sinds 1929 min of meer onafgebroken jaarlijks gestreden.